«لالایی» عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد: تبادل اخبار میان ایران و عراق ضروری است ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

چگونه عید سعید فطر را جشن بگیریم؟ | این عید پاداش شماست

  • کد خبر: ۱۵۹۹۵۱
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
چگونه عید سعید فطر را جشن بگیریم؟ | این عید پاداش شماست
امام‌سجاد (ع) درباره چگونگی برگزاری اعیاد گفته‌اند: «همه شما باید در روز عید زینت و غسل کنید و آراسته باشید و از دعای واردشده آن روز به قدر توان بخوانید. مبادا کاری کنید که چهره ظاهری‌تان زیبا، اما عملتان زشت باشد». در ادامه چند پیشنهاد برای نحوه برگزاری عید فطر در خانه و کنار خانواده‌مان با توجه به اعمال و آداب این روز آمده است.

حمیده خلیل‌زاده | شهرآرانیوز؛  ما بندگان خدا پس از یک ماه شرکت در مهمانی‌اش و تلاش در راه بندگی، به پاسداشت نعمت بزرگ ماه رمضان و فرصت روزه‌داری عید فطر را جشن می‌گیریم. به گفته ائمه‌اطهار (ع) عید فطر روز شادی کسانی است که در ماه رمضان موفق به شرکت در ضیافت‌ا... شده‌اند و خداوند عبادت‌ها و روزه‌داری‌شان را قبول کرده است؛ چنان‌که امام‌علی (ع) فرمودند:

«این روز عید کسی است که خداوند روزه‌اش را قبول کند و پاداش به‌پاداشتن (نماز و شب‌زنده‌داری) او را بدهد» (نهج‌البلاغه: کلمات قصار، ۴۲۸). برای چنین روز و چنین خبر خوشی، شایسته است که به هر نحوی که در توانمان است، قدرشناس باشیم و همان‌طور که بزرگان دین گفته‌اند، آن را متفاوت از روز‌های دیگر برگزار کنیم و جشن بگیریم.

امام‌سجاد (ع) درباره چگونگی برگزاری اعیاد گفته‌اند: «همه شما باید در روز عید زینت و غسل کنید و آراسته باشید و از دعای واردشده آن روز به قدر توان بخوانید. مبادا کاری کنید که چهره ظاهری‌تان زیبا، اما عملتان زشت باشد». در ادامه چند پیشنهاد برای نحوه برگزاری عید فطر در خانه و کنار خانواده‌مان با توجه به اعمال و آداب این روز آمده است.

روز را با انجام اعمال مستحب عید شروع کنید

یکی از اعمال عید فطر، غسل روز عید فطر است. ما داریم درباره بچه‌هایی حرف می‌زنیم که یک ماه روزه گرفته‌اند و حالا قرار است از عیدفطر لذت ببرند. پس آن‌ها را به لذت انجام دیگرمستحبات عید برسانیم. یکی از همین مستحبات مهم، غسل روز عید فطر است. به بچه غسل را آموزش بدهیم و از او بخواهیم به حمام برود و غسل کند. برای اینکه خاطره خوبی برایش بسازید، به او بگویید تا وقتی تو می‌روی حمام و غسل می‌کنی، من می‌روم برایت خوراکی و شربت‌های خنک آماده می‌کنم تا بعد از حمام حالت حسابی خوب شود.
یکی از اعمال مستحب در روز عید فطر، غسل این روز است. خوب است کودکان روزه‌اولی‌مان را نیز با این مستحب آشنا کنیم و با آموزش غسل عید فطر و پیشنهاد انجامش، از او بخواهیم که کنار ما برای برگزاری جشن آماده شود.

لباس نیکو بپوشید

پوشیدن لباس نو یکی از عادت‌های ما ایرانی‌ها در جشن‌هاست. جالب است بدانید در اعمال مستحب عید فطر نیز پوشیدن لباس نیکو، تمیز و استفاده از زینت آمده است. به خاطر داشته باشید که تمیزی، زیبایی و همچنین استفاده از بوی خوش جزو محسنات پوشش روز عیدمان است و لازم نیست که لباسمان نو باشد. منتها اگر امسال در خانه روزه‌اولی داشته‌اید، می‌توانید به این بهانه برایش لباسی هدیه بگیرید.

فطریه را پرداخت کنید

در اعمال روز عید فطر آمده است که پیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازید، اگر دسترسى به مستحق دارید، بپردازید، وگرنه کنار بگذارید. خوب است بدانید از نکات فطریه این است که از مرگ‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند. پس برای آشنایی با آن، مبلغ را دست‌به‌دست کنیم که خود بچه هم آن را درک کند.

یک صبحانه گروهی تدارک ببینید

افطارکردن پیش از نماز عید، در اعمال روز عید فطر آمده و توصیه شده است که در اول روز و بهتر آن است که با خرما یا شیرینی باشد و شیخ‌مفید گفته است: «خوردن مقدار کمی از تربت سیدالشهدا (ع) که از هر دردی شفاست، مستحب است.» می‌توانید به این منظور همه اهل خانه را جمع کنید و بعد از یک ماه، دورهمی صبحانه میل کنید.

می‌توانید مراسم دعای ندبه برگزار کنید

اگر دوست دارید در روز عید فطر مهمانی بگیرید، پیشنهاد ما به شما برگزاری دعای ندبه است. این دعا یکی از اعمالی است که برای روز عید فطر توصیه شده است. با برگزاری مراسم دعای ندبه در صبح عید، با یک تیر چند نشان زده‌اید. هم چند عمل مستحب انجام داده‌اید و هم یک مهمانی بابرکت در خانه برگزار کرده‌اید. می‌توانید با تدارک صبحانه، مهمانان را با یک وعده غذایی متفاوت و سبک غافل‌گیر کنید. به خاطر داشته باشید که به‌جز دعای ندبه، دعا‌های دیگری برای خواندن در این روز توصیه شده که در «مفاتیح‌الجنان» آمده است.

باهم در نماز عید فطر شرکت کنیم

نماز عید فطر مشهورترین نماد این روز است. بهتر است همراه خانواده در این نماز شرکت کنیم. نماز عید مانند دیگراعمال این روز به‌نوعی قدردانی از پاداشی است که خداوند پس از یک ماه روزه‌داری نصیبمان کرده است. پس اصلا عجیب نیست که به انجام نمایش بندگی‌مان نزد پروردگار شور و شوق داشته باشیم و این را به اعضای خانواده‌مان نیز نشان دهیم. نماز عید فطر به‌نوعی یک قرار مؤمنانه گروهی است. بسیار پیش می‌آید که زمان شرکت در نمازجمعه، دوستان و اقوام را نیز ملاقات کنیم. بسیاری از مؤمنان در محل نماز دوستان و اقوام را می‌بینند و با تبریک عید، دیدار‌ها را تازه می‌کنند.

دید و بازدید داشته باشیم

بازدید از اقوام و خویشان در اعمال روز عید نیامده، اما یکی از رسم‌های بیشتر مسلمانان در بسیاری از کشور‌ها و کشور خودمان شده است. در این روز بیشتر مردم به دیدار بزرگ‌تر‌ها می‌روند و عید را به اقوام و دوستانشان تبریک می‌گویند. شما می‌توانید به این بهانه اقوام و دوستان را دور هم جمع کنید و روز عید را جشن بگیرید.

به اعضای خانواده هدیه بدهید

در اعمال مستحب عید فطر توصیه شده است که در این روز بهتر است کار ویژه‌ای برای خانواده‌تان انجام دهید. مثلا سفره گسترده‌تری بیندازید یا هدیه‌ای به خانواده بدهید و بیان کنید که این خوردنی خاص یا هدیه نوعی عید این روز است. در این‌باره می‌توانید هوای روزه‌اولی‌ها را بیشتر داشته باشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->